Què és un copywriter i perquè n’hauries de tenir un a la teva agenda de contactes
10/20/2021
“Hola! Em dic Rosa i sóc copywriter”. Normalment quan dic això, les persones alienes al sector del màrqueting (i  a vegades inclús alguns marketers) es queden amb cara de pasta de moniato. No els culpo, jo tampoc conec totes les especialitzacions en medicina, ni en dret penal. Avui vull tornar als bàsics i explicar-te què […]

“Hola! Em dic Rosa i sóc copywriter”.

Normalment quan dic això, les persones alienes al sector del màrqueting (i  a vegades inclús alguns marketers) es queden amb cara de pasta de moniato.

No els culpo, jo tampoc conec totes les especialitzacions en medicina, ni en dret penal.

Avui vull tornar als bàsics i explicar-te què és un copywriter, quines són les seves funcions i, sobretot, com et pot ajudar a aconseguir més clients per a la teva empresa.

Què és un copywriter de resposta directa

M’agradaria dir-te què és, però crec que ho podràs entendre millor si et dic què NO és: 

  • Un copywriter NO és el community manager que també escriu els textos (tot i que pot aplicar tècniques de copy).
  • Un copywriter NO és qualsevol persona que escrigui una pàgina web, sense investigació, persuasió, ni estratègia.
  • Un copywriter NO és qui escriu “textos bonics” per a la teva marca.

En canvi, el copywriter sí que és la persona que utilitza tècniques persuasives, estratègia i investigació per convèncer a les persones a través dels textos de la teva marca.

És la persona que, ja que s’han d’escriure els textos, els aprofitarà per connectar amb el teu client ideal.

És el professional que investiga a fons i agafa tots els pensaments, idees i objectius que vols transmetre, per posar-los en ordre.

En altres paraules, és un professional del màrqueting que entén com és de rellevant el missatge que vols transmetre amb la teva marca, i t’ajuda a fer-ho a través dels textos de la teva pàgina web, de la teva seqüència de correu, del teu guió de vídeo… Per aconseguir un objectiu concret: vendes.

Per tant, un copywriter de resposta directa sempre té un objectiu.

Si no té un objectiu, no és copy. 

És una persona que escriu bé, i prou.

Per què pots necessitar un copywriter

La veritat és que gairebé tots els negocis digitals necessiten la figura del copywriter, ja que la seva funció principal és ajudar a aconseguir que els teus clients facin una acció concreta.

Molts cops en els negocis digitals no existeix la figura del copywriter dins l’empresa, ja que a l’inici molts comencem amb la filosofia Do It Yourself. 

Si tens bona mà amb els textos, potser ets tu, l’emprenedorx, qui acaba teclejant, ja que ets qui millor coneix el seu públic. O a vegades és l’assistent virtual, ja que tu no tens prou temps per posar-t’hi, i escriu els textos tan bonament com pot… 

Problema: no coneixen els desencadenants mentals que aproparan el client a la venda. 

Encara que no hi hagi una persona concreta, les funcions s’han de seguir cobrint: algú ha d’escriure els textos del web, ha de preparar el guió de vendes o ha d’escriure la seqüència de correu. La pregunta clau aquí és: aquest algú realment sabrà aprofitar totes les eines de la persuasió? 

Si busquem resultats, no només es tracta d’escriure emails o pàgines de vendes per (c)omplir el paper. Cal crear emails que responguin a una estratègia i compleixin uns objectius. I això només es pot aconseguir amb el copywriting.

Sense dubte, he vist a grans professionals que de manera intuïtiva o gràcies a una gran anàlisi dominaven les bases de la persuasió. Però hi ha altres professionals que no han sabut captar l’essència, ho han seguit posposant o, simplement, la paraula escrita no és el seu punt fort.

Altres vegades el o la professional té un creixement tan ràpid que… No té temps material de crear tot el que necessita. 

El màrqueting de continguts ha accentuat la necessitat de comptar amb una persona coneixedora de la paraula escrita i de la psicologia persuasiva entre els teus contactes. La majoria de vegades, per aquestes dues raons:

  1. No vols vendre. Tu vols fer la teva feina, i prou. Potser ets psicòloga, matrona o decoradora d’interiors. Coneixes a la perfecció el teu negoci, però no saps com demostrar-ho.
  2. No tens temps. Saps com ho vols enfocar, coneixes les claus de la persuasió, però no tens temps material, ni saps com plasmar-ho exactament sobre el paper.

En qualsevol cas, la funció del copywriter no és posar els teus textos bonics. És investigar el teu públic per aconseguir textos que connectin amb les seves necessitats. 

En altres paraules, tal com diria en Tom Albrighton, és el pont que hi ha entre el teu client ideal i el teu servei.

Quan pots necessitar un copywriter

La resposta a aquesta pregunta dependrà de com planteges la teva marca: fas llançaments sovint? Només necessites renovar la teva pàgina web? Vols actualitzar les teves seqüències de correu?

Tinc clients que em tenen com a la seva copywriter de capçalera. Altres que un cop es va acabar el servei, no han necessitat de nou aplicar més copy. Dependrà moltíssim de la teva estratègia de marca, així que no hi ha una única resposta.

Tot i això, et descric cinc moments claus en el que és possible que necessitis a un copywriter: 

  1. Quan prepares el llançament d’un nou producte o servei.
  2. Quan necessites reposicionar la teva marca i refer els textos de la teva pàgina web.
  3. Quan vols optimitzar el teu embut de vendes amb una seqüència de correu més efectiva.
  4. Quan comences a fer publicitat a les xarxes socials, però no tens uns anuncis o una pàgina d’aterratge efectiva.
  5. Etcètera, etcètera, etcètera… 

La veritat és que sempre surten textos on és necessari aplicar-hi un reenfocament estratègic. Al cap i a la fi, els textos de la teva marca són la primera relació que estableixes amb els teus futurs clients. Val la pena treballar-los per causa una bona primera impressió, no et sembla?

Quina és la inversió per tenir un copywriter

Dic inversió, però no perquè soni millor que “cost”. 

Com et comentava unes línies més amunt, el copywriting no es tracta de posar “més bonica” una pàgina web, de la mateixa manera que un bon disseny no només serveix per posar-hi color. 

Encara que treballis amb un copywriter, has de saber que també hauràs de dedicar-hi unes hores al projecte (aproximadament unes 7 – 10h, segons l’encàrrec). 

“Ostres, però jo contracto a algú perquè em tregui la feina!”

Doncs… No, en aquest cas contractes a algú perquè sap quines són les estructures, els processos i les tecles que ha de tocar perquè puguis augmentar els teus resultats. 

Tots els copys necessitem dedicar una bona part del nostre temps a la investigació. No coneixem ni la teva empresa, ni els teus objectius, ni el teu servei, ni el teu públic. I per escriure uns textos efectius, ho necessitem saber tot de tu. El professional et guiarà perquè hi hagis de dedicar el menor temps possible.

(I si coneixes un copy que no et demani res d’informació… malfia-te’n).

I pel que fa a preu? Hi ha tants factors a tenir en compte, que és molt difícil assegurar-te d’un preu tancat.

Dependrà del tipus de projecte, del nombre de pàgines del teu web, de les teves necessitats…

Si creus que necessites un copywriter i vols saber quin cost tindria el teu projecte en concret, et convido que omplis el meu formulari de contacte 🙂 

O si simplement vols aprendre més sobre copywriting, sempre et pots subscriure a la newsletter de Renoi

Una abraçada! 

Rosa.

De mi blog a tu bandeja de entrada

Te aviso cuando publico algo nuevo y te entretengo con más consejos e historietas. What else?

Soy Rosa, enchantée

Me llamo Rosa Cools y soy SEO copywriter. ¿Conoces el término? Significa que escribo para gustar tanto a Google, como a los visitantes de tu web, blog o emails.

Especialmente, trabajo con psicólogos, médicos, pedagogos… Para ayudarles a captar más pacientes y alumnos.

¿Sobre qué quieres aprender hoy?

 ¿Te ha gustado?

Esto es solo una pequeña parte de lo que publico.

Lo mejorcito está en mi newsletter… ¿Nos vemos dentro?

Envío un nuevo correo cada semana con consejos sobre copy, SEO, contenidos e historias varias. Y te das de baja cuando te dé la gana. 

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *