Què és un calendari editorial i com pots crear el teu
02/15/2022
Escriure un blog al tuntún no sol ser una bona idea, encara menys si estem parlant del teu propi negoci online.

Ja tens clar què publicaràs aquests mesos vinents? Escriure un bloc al tuntún no sol ser una bona idea, encara menys si estem parlant del teu propi negoci online. En aquest article t’explico què és un calendari editorial i com pots crear el teu.

És normal que en començar un bloc no sàpigues què publicar i comencis a crear contingut sense cap lògica. Al cap d’uns mesos, en veure les mètriques, pots pensar “si això de produir continguts no serveix de res”. És clar que no, si ho utilitzes així!

El blog és una eina amb un enorme potencial, però per treure-li tot el partit cal planificar els continguts amb estratègia. I per posar-ho sobre paper, els professionals fem servir una eina tan senzilla i efectiva com el calendari editorial.

Què és un calendari editorial

Un calendari editorial és la planificació dels continguts que publicaràs durant els mesos vinents al bloc, xarxes socials, canal de YouTube o newsletter.

De fet, la primera vegada que vaig sentir aquest terme va ser treballant en una de les editorials més grans d’Espanya: havien de planificar la publicació dels llibres amb un any d’antelació com a mínim. Aquesta manera de fer feina em va canviar totalment la perspectiva, i quan la vaig unir amb la meva experiència amb el SEO, no només vaig poder veure que tenia molts beneficis per millorar l’organització, sinó també per millorar els resultats dels meus clients.

Amb el temps, he creat un calendari editorial amb els elements que a mi m’ajuden a assegurar que els articles es creessin de manera correcta. Vols saber quins són?

Elements d’un calendari editorial

Un calendari editorial pot ser tan simple com un títol i una data de publicació i tan complex com posar cadascun dels elements que poden afectar el posicionament dels continguts. La meva opinió és que t’hauries de quedar amb els elements essencials que et permetin millorar el teu flux de treball. Personalment, porto almenys tres anys creant calendaris editorials, i aquests han estat els elements que considero imprescindibles:

  • Núm. de l’article: per a una correcta organització interna.
  • Títol provisional: encara que pot acabar variant, serveix per tenir una idea clara sobre què tractarà el contingut.
  • Descripció: si la redacció s’externalitza, m’agrada donar algunes indicacions sobre el contingut i quins punts s’han de tractar.
  • Estat: per saber si està en redacció, pendent, si es pot revisar…
  • Data de publicació.
  • Paraula clau principal: extreta d’un estudi de paraules clau, per assegurar-me que el contingut tindrà cerques i atraurà trànsit orgànic.
  • Paraula clau secundària: extreta del mateix estudi de paraules clau, per aprofitar el trànsit orgànic.
  • Enllaços interns: possibles enllaços interns que hi pot haver a l’article, per millorar el posicionament.
  • I el darrer element?

Aquest me’l guardo, però pots descobrir-ho en aquesta plantilla gratuïta que he preparat perquè puguis començar a utilitzar el calendari editorial que jo mateixa faig servir amb els meus clients 😉

Com crear el teu pla de continguts per al proper trimestre

Un cop tinguis els elements del teu calendari editorial clars (no cal tenir-los tots o potser fins i tot trobes a faltar algun), pots començar a planificar els teus continguts. Per fer-ho, et recomano que segueixis aquests quatre passos que t’explico a continuació.

Defineix els teus objectius de negoci principals

Un error molt típic és començar a crear contingut sense cap objectiu concret. Abans de llançar-te a escriure o gravar-te, pensa quins són els teus objectius de negoci principals i quins serveis o col·leccions vols potenciar el següent trimestre.

Per exemple, potser ets una floristeria que està entrant en època de noces i vols potenciar aquest servei. Aleshores apunta-t’ho perquè sigui un dels teus temes prioritaris. Encara que l’estratègia del bloc és a llarg termini, mai saps si un potencial client llegirà el teu article just després de la publicació.

Concreta el teu públic i els seus problemes principals

Abans de posar-te a escriure, també has de conèixer el teu públic objectiu. I, per al bloc, et recomano que aprofundeixis molt més la típica “dona de 30 a 55 anys que viu a ciutats”. El que realment us ajudarà a créixer és conèixer els seus principals problemes, desitjos i objeccions. Dedica una tarda a investigar els comentaris d’Instagram del teu competidor, llegir opinions en fòrums o, fins i tot, entrevistar els teus propis clients.

Què els preocupa? Què vols aconseguir contractant els teus serveis o comprant els teus productes? Tota aquesta informació et vindrà de meravella per crear contingut que connectin amb les seves necessitats profundes.

Fes un estudi de paraules clau informacional

Si el concepte “estudi de paraules clau” t’espanta, quan afegeixes la part “informacional” les teves cames ja han de començar a tremolar. Tot i això, és més senzill del que creus: un estudi de paraules clau informacional està enfocat a aquestes cerques en què el teu públic busca més informació (i no la compra). D’aquesta manera, podràs treure un munt d’idees per als teus articles i assegurar-te que realment hi ha un públic que cerca la teva solució.

En un futur, parlaré de com pots crear un estudi de paraules clau per al teu calendari editorial. Si vols saber quan succeirà, t’invito a subscriure’t al meu newsletter, on comparteixo consells i novetats.

Organitza la informació al calendari editorial

Si has seguit els passos anteriors, és probable que ja tinguis una llista enorme de temes, idees i notes per als teus futurs articles. Ara toca organitzar-los al teu calendari editorial. Tingues en compte quan seran els teus propers llançaments i completa els espais buits de la plantilla (per exemple, títol provisional, descripció, etc.).

Més claredat, temps i tranquil·litat

Tenir a mà un calendari editorial no només t’ajuda a tenir més focus en la teva estratègia, sinó que et permet escriure molt més ràpid i assegurar-te que tard o d’hora arribin els resultats. Per mi, el benefici més gran és tenir la tranquil·litat de saber de què parlaré la setmana que ve i, a més, tenir en compte que estarà alineat amb els meus objectius de negoci.

El teu blog corporatiu no hauria de ser un hobby, sinó que hauria de formar part de la teva estratègia de continguts per ajudar-te a atreure el públic correcte, educar-los i vendre’ls.

Vols començar a treballar el teu calendari editorial? Tinc un regal per a tu: la plantilla que utilitzo amb els meus clients per poder planificar els continguts amb temps, focus i claredat. Descarrega-la fent clic al banner 😉

De mi blog a tu bandeja de entrada

Te aviso cuando publico algo nuevo y te entretengo con más consejos e historietas. What else?

Soy Rosa, enchantée

Me llamo Rosa Cools y soy SEO copywriter. ¿Conoces el término? Significa que escribo para gustar tanto a Google, como a los visitantes de tu web, blog o emails.

Especialmente, trabajo con psicólogos, médicos, pedagogos… Para ayudarles a captar más pacientes y alumnos.

¿Sobre qué quieres aprender hoy?

 ¿Te ha gustado?

Esto es solo una pequeña parte de lo que publico.

Lo mejorcito está en mi newsletter… ¿Nos vemos dentro?

Envío un nuevo correo cada semana con consejos sobre copy, SEO, contenidos e historias varias. Y te das de baja cuando te dé la gana. 

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *