Select Page
El copywriting i la redacció SEO funcionen? Principals mètriques
Rosa Cools

Sincera’t: cada quant mires Google Analytics per saber si realment l’esforç en copywriting i redacció SEO val la pena?

Moltes vegades contractem un servei sense saber gaire bé per què. T’ho han recomanat, ho has llegit a un article o has vist que a la teva competència li funciona, oi?

No obstant això, saber com es mesura el copywriting i la redacció SEO (i qualsevol acció de màrqueting digital) és essencial per tenir unes expectatives realistes i complir objectius ambiciosos. Marca les metes correctes i comença a prendre decisions basant-te en les dades que realment importen.

En aquest article t’explico com hauries de mesurar el copywriting i la redacció SEO segons el seu propòsit. Som-hi!

Redacció SEO i copywriting no es mesuren igual

El primer que has de saber és que redacció SEO i copywriting no es mesuren igual, perquè responen a objectius diferents.

Les mètriques sempre dependran de la fase de l’embut de vendes que estiguis treballant. I sí, sé que sona temptador treballar només la fase de vendes final (en la qual els usuaris es converteixen en clients), però has de tenir cura de totes les parts perquè l’embut funcioni.

En el cas de la redacció SEO, el principal objectiu és atraure trànsit nou a la teva web. És a dir, que nous usuaris et descobreixin. Això s’aconsegueix treballant paraules clau amb intenció de cerca informacional. Si no saps de què t’estic parlant, et convido que llegeixis el meu post sobre tipus de paraules clau segons intenció de cerca.

En canvi, en el copywriting l’objectiu és la conversió (el money, money , que es diu). És a dir, l’usuari quan arriba a aquesta fase ja hauria de tenir molta consciència què és el que necessita o quin és el seu problema. La teva feina (o el del copywriter) és acabar de convèncer.

No oblidis que sigui amb un blog, un podcast o mitjançant les xarxes socials, és igual de necessari treballar la primera part de l’embut de vendes perquè més i més gent et descobreixi.

Per a què marcar objectius

No em vull entretenir a explicar per què és fonamental saber marcar objectius per a la teva estratègia de màrqueting digital. No obstant això, no volia deixar-ho de banda, ja que de vegades ens sorprenen les tarifes dels copys.

“Però si és només un text!”, Diuen alguns. No, el copy no és “només un text”, però ja en parlarem un altre dia de tots els processos que s’amaguen després d’una pàgina de vendes que converteix. 

Marcar les mètriques i els objectius correctes al copywriting t’ajuda a saber si la inversió de temps o diners que has dedicat ha valgut la pena.

Però, a més d’això, t’ajudarà a:

  • Saber si vas en la bona direcció.     
  • Decidir si vols fer proves A/B per augmentar les conversions.     
  • Prendre decisions amb més confiança (si no saps com t’ha funcionat, podràs decidir si necessites un redactor per a la teva propera acció?).     
  • Crear casos d’èxit basat en xifres i transmetre més autoritat.

Com definir el teu objectiu SMART

Els objectius SMART són aquells que són específics, mesurables, temporals, realistes i assolibles.

Definir un objectiu SMART no és una tasca senzilla, i si no tens un historial, és pràcticament impossible. Si aquest és el teu cas, et recomano que comencis per crear contingut rellevant per a la teva audiència, i al cap de tres mesos començar a analitzar les dades.

En cas que disposis d’historial, pots analitzar les accions que s’han fet i comparar els seus resultats. Almenys podràs tenir un punt de partida per marcar objectius realistes.

Abans que et perdis mirant Google Analytics, aclarim en quines mètriques i KPIs hauries de fixar-te

Què són els KPIs

Recordo quan a tercer de publicitat, la nostra professora de màrqueting ens va preguntar què eren els KPIs i tots ens vam quedar muts. Quina cara va posar. Ara ho penso en perspectiva, i no em sorprèn PER RES.

Els KPIs són essencials per saber si les nostres accions són correctes. Tot i que en publicitat tradicional és molt més difícil de mesurar, ara que treballem en un sector digital, tenir clars quins són els nostres KPIs és un must. Només així podrem saber si les accions són efectives. En altres paraules, són els indicadors clau per fer el seguiment de les teves accions.

Un exemple de KPI en màrqueting digital: si tinc l’objectiu d’augmentar un + 50% el teu trànsit orgànic amb el blog, el KPI seria aquest 50% de trànsit.

Bàsicament, un KPI consisteix en una mètrica mesurable per saber si realment vas en bon camí amb la teva estratègia.

Mètriques i KPIs del copywriting

Ara que ja saps com marcar-te objectius SMART i què són els KPIs, anem a l’embolic. Com es mesura el copywriting?

Principals mètriques

Per definició, el copywriting consisteix a escriure de manera persuasiva per assolir un objectiu. Doncs aquest objectiu serà la teva principal mètrica. En màrqueting, se li sol anomenar conversió, però pot significar un registre a la llista de correu, enviar un formulari de contacte o la venda d’un producte.

Per tant, la majoria de mètriques aniran relacionades amb la conversió:

  • Taxa de conversió: de les persones que han llegit el teu text, quin percentatge ha convertit?     
  • Nombre de conversions: quant usuaris han convertit?     
  • Cost per conversió: si estàs promocionant la pàgina de vendes, calcula quant t’han costat els anuncis dividits pels leads.

Tot i això, també et pot interessar la informació sobre el comportament de l’usuari:

  • Temps mitjà a la pàgina i percentatge de rebot: per saber si realment li interessa. Si la landing està promocionada i aquestes mètriques són millorables, potser hauries de revisar la segmentació dels anuncis.    
  •  Percentatge de scroll: per veure si l’usuari arriba a veure la informació més important, o hauries prioritzar-la.    
Principals mètriques del copywriting.

On trobar les mètriques

Per saber els resultats de conversió, la teva eina preferida hauria de ser Google Analytics. Allà podràs veure quin perfil converteix més, des de quins canals arriben, quant temps triguen…

No obstant això, necessitaràs una configuració prèvia de Google Tag Manager que comptabilitzi les conversions realitzades de forma correcta. Et deixo aquest vídeo dels companys de Webpositer, que t’ensenya com configurar les conversions de la teva pàgina web:

Per analitzar el comportament de l’usuari, també pots utilitzar eines d’usabilitat web. Per exemple, a mi m’encanta fer servir Hotjar, ja que em permet fer recordings i mapes de calor per analitzar com es comporta l’usuari, sempre respectant la seva intimitat.

Mètriques i KPIs de la redacció SEO

Quan parlem de la redacció SEO, les mètriques canvien totalment, ja que com deia a l’inici de l’article, l’objectiu no és la conversió, sinó que et descobreixin. En redacció SEO se solen treballar paraules clau d’informació, per conduir a l’usuari a articles que puguin ajudar de manera desinteressada.

Anem a veure com podem mesurar la seva eficàcia.

Principals mètriques

En aquest cas, les principals mètriques tindran a veure amb el trànsit orgànic que arriba a l’article del blog:

  • Quants nous usuaris accedeixen al blog.     
  • Les pàgines més vistes.     
  • El CTR des de Google.     
  • Mitjançant que paraules clau et troben.     
  • I quina és la seva posició mitjana.     

No obstant això, jo et recomano que no només et fixes en la quantitat, sinó en la qualitat dels usuaris. Per saber si la paraula clau realment respon a la intenció de recerques, pots fixar-te en:

  • La durada mitjana de la sessió.     
  • El percentatge de rebot.     
  • Si segueixen visitant més pàgines (si tens un bon entrellaçat).  
Principals mètriques de la redacció SEO.

 On trobar-les

De nou, Google Analytics serà el teu principal aliat per saber si realment els teus articles valen la pena.

Encara que en aquest cas no cal configurar cap objectiu tècnic, jo et recomano que ho tinguis tot llest, ja que de vegades un bon article et pot donar una sorpresa i aconseguir conversions a través d’ell.

A més, et recomano que et fixis en la pestanya “dades demogràfiques” i que l’activis, per saber quin perfil tenen els teus lectors. 

Per conèixer el CTR i les paraules clau, et recomano que facis el seguiment a través de Google Search Console, una eina enfocada per als desenvolupadors web i SEO.

A més, des de fa poques setmanes s’ha afegit Google Search Insights, que és una autèntica meravella: encara que no tinguis ni idea de màrqueting digital, podràs veure fàcilment com estan funcionant els teus nous continguts i si tenen un rendiment superior a la mitjana. A mi em té totalment enamorada.

En conclusió, què vols aconseguir?

Moltes vegades, no sabem què volem o si l’estratègia que vam triar és la més adequada.

Per evitar sorpreses, et proposo que defineixis abans les mètriques i els objectius que vols aconseguir amb el copywriting i la redacció SEO. D’aquesta manera, les expectatives i objectius seran els mateixos per a tot l’equip.

Un consell extra que m’agradaria compartir amb tu, sobretot amb relació a la redacció SEO. A vegades ens obsessionem per ser els primers a Google, però quan ja hem aconseguit tot aquest trànsit, deixem que s’escapi.

No t’oblidis l’objectiu final del teu negoci: les vendes. Perquè aquest trànsit sigui de qualitat, intenta crear lead magnets que t’ajudin a fer més gran la llista d’email màrqueting. Allà és on es veuran els majors resultats i on podràs aprofitar la feina d’un copywriter.

Com se sol dir, money is in the list (els diners són a la llista), oi? Però això ja serà història per a un altre article d’aquest bloc 😜

Ja saps, a partir d’ara, no contractis o utilitzis el copywriting a cegues. Les mètriques et diran si les teves accions mereixen o no la pena.

PD: Com que considero superimportant treballar les mètriques, he creat un parell d’imatges per resumir les principals mètriques de cada tipus de contingut.

Si la comparteixes, si us plau, posa un enllaç a aquest article, m’ajudaràs un munt!

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *