Manual d’identitat verbal: què és i com pot facilitar la vida al teu negoci
06/14/2022
Si ja saps com comunicaràs… Utilitza un manual d'identitat verbal per aconseguir coherència a cada comunicació de la teva marca.

La teva marca té personalitat pròpia.

Sí, sí.

Encara que no ho creguis, a la ment dels teus seguidors, la teva marca té un univers sencer que l’envolta.

Els colors de marca, els valors, el rotllo

I entre tots aquests elements, també hi ha el teu estil i to de veu, dos elements tan importants, com oblidats.

Aquí hi ha el dilema: pots deixar-lo a l’atzar… O pots treballar el feeling que vols transmetre, per jugar les paraules a favor teu.

D’aquí sorgeix la identitat verbal.

No obstant això, una part és decidir què comunicaràs i com et posicionaràs…

I l’altra és deixar-ho extremadament clar a TOT el teu equip per aconseguir coherència a cada comunicació de la teva marca.

Fins i tot, si ets l’únic empleat del teu negoci, t’interessarà tenir el mateix estil tant a la teva web, com als fulletons del teu barri, oi?

Tot això s’aconsegueix mitjançant el manual d’identitat verbal.

Anem a veure amb més detalls en què consisteix i quins són els seus beneficis.

Què és el manual d’identitat verbal

El manual d’identitat verbal és un document on es recull detalladament totes les indicacions relacionades amb el to i l’estil dels textos de la marca.

Explica com cal comunicar la marca.

Quines paraules estan permeses.

I quines no.

Quines expressions són les més recurrents.

Com ens dirigim a cada situació (no és el mateix donar una notícia que escriure a Instagram).

I un llarg etcètera.

En aquest manual, també es poden incloure els eslògans i taglines de la marca.

Són frases comercials que es repeteixen en diversos tipus de canals (com els anuncis, per exemple).

En definitiva: és la BÍBLIA de la comunicació de la marca. 

El llibre de text que qualsevol nou empleat que treballi en comunicació o atenció al client s’haurà d’empollar.

La majoria de grans marques ho tenen desenvolupat.

Per exemple, aquí tens el manual de MailChimp.

Exemple del manual d'identitat verbal de Mailchimp.

O el manual d’identitat verbal d’Ikea.

Exemple del manual d'identidad verbal d'Ikea

Però fins i tot un negoci petit o mitjà ho hauria de tenir preparat.

Per què?

Per tooots els beneficis que t’explicaré a continuació.

Avantatges de tenir un manual d’identitat verbal

Un manual d’identitat verbal no s’hauria de desar a la carpeta del fons a la dreta.

Un manual d’identitat verbal és un document viu, que s’ha de detallar a mesura que s’hi treballa.

No obstant això…

El més recomanable és tenir un manual d’identitat bàsic, que s’hagi definit gràcies a l’estratègia.

Anem a veure com pot ajudar-te en el teu dia a dia, a l’hora de gestionar el teu negoci.

Deleges els teus textos sense por

“Com sabràs escriure com jo?”

“I si utilitzes alguna paraula amb què em sento incòmoda?”

És normal tenir por de delegar una cosa tan important com els textos del teu negoci, sobretot en les teves primeres experiències.

Per sort, el manual d’identitat verbal et pot ajudar a evaporar aquestes pors.

En saber que la persona tindrà una guia clara i concreta de l’univers de marca i de les línies vermelles, serà molt més fàcil confiar que farà una bona feina.

En el meu cas, he escrit copywriting per a marques amb un manual d’identitat verbal treballat, i marques en les quals havia d’investigar per part meva com parlaven.

Quins textos creus que van ser més propers a la marca?

Si no delegues els teus textos perquè tens por que el copy no capti la teva marca, el manual d’identitat verbal t’ajudarà en aquest problema.

La teva marca tindrà coherència total

La confiança cap a una marca no es genera d’un dia per l’altre.

Es necessiten mesos i anys per construir marques indestructibles…

Però hi ha una manera de fer-ho amb més rapidesa: a través de la coherència.

Pensa-ho amb una persona…

Et fiaràs més d’algú que canviï el seu discurs cada dos per tres?

O prefereixes aquest amic que sempre s’expressa de la mateixa manera?

És normal que a l’inici de la marca experimentis una mica…

Però quan trobis la veu de la teva marca, abraça-la i mantingues-la a tots els canals, gràcies al teu manual.

És més fàcil diferenciar el teu negoci

Si creus que treballar la teva identitat verbal consisteix a “escriure maco”, estàs perdent de vista el seu veritable potencial.

La identitat verbal t’ajudarà a desmarcar-te de la teva competència.

De fet, en treballar-la, caldria fer un estudi de la competència per veure quina és la seva manera de parlar, i del públic per entendre quines paraules i to va amb ells.

Per tant, la creació del teu manual d’identitat verbal ha de ser 100% estratègica.

No es tracta de cercar una frase que soni cool sense motiu aparent.

Si vols una marca sòlida, el teu manual haurà d’estar sustentat en la investigació.

El teu públic se sent més identificat

Unes línies més amunt he esmentat la importància d’investigar el públic.

I és que a l’hora d’elaborar la identitat verbal de la teva marca, hauràs de conèixer a la perfecció a qui t’adreces i com s’expressen.

Perquè si la teva marca va dirigida a joves, però encara creus que diuen “estupendu”, anem malament.

Investiga a xarxes socials, fòrums i a YouTube com parlen.

Què coi, sort al carrer! I escolta amb atenció amb quines paraules s’expressen.

(No cal que stalkegis , també pots demanar entrevistes amb el teu públic!)

Crees una marca per perdurar en el temps

Treballar el branding de la teva marca és una aposta a llarg termini.

Una aposta molt, molt segura.

Per què?

Perquè l’objectiu és fer-se un lloc en la ment del teu públic.

Recordar de manera consistent que ets allà.

Que la teva marca és per a ells.

I perquè al cap d’uns anys, quan preguntin sobre alguna marca del teu sector, el teu negoci sigui el primer que els vingui al capdavant.

Com es crea un manual d’identitat verbal

Si has arribat fins aquí, espero que t’hagi pogut convençut que el teu negoci necessitarà un manual d’identitat verbal, tard o d’hora.

Però com es crea un manual d’identitat verbal?

Per art de màgia?

Al contrari!

Darrere d’un manual d’identitat verbal hi ha molta feina i, sobretot, molta, molta investigació.

Per què?

Perquè necessites conèixer el teu públic, com parla actualment la teva empresa i com et pots diferenciar de la teva competència.

Però si vols saber més sobre com es crea un manual d’identitat verbal, t’ho ho explico molt millor en aquest article.

Utilitzes al teu negoci un manual d’identitat verbal?

Si no és així, m’encantaria donar-te un cop de mà per construir el manual d’identitat verbal del teu negoci.

Una forta abraçada!

De mi blog a tu bandeja de entrada

Te aviso cuando publico algo nuevo y te entretengo con más consejos e historietas. What else?

Soy Rosa, enchantée

Me llamo Rosa Cools y soy SEO copywriter. ¿Conoces el término? Significa que escribo para gustar tanto a Google, como a los visitantes de tu web, blog o emails.

Especialmente, trabajo con psicólogos, médicos, pedagogos… Para ayudarles a captar más pacientes y alumnos.

¿Sobre qué quieres aprender hoy?

 ¿Te ha gustado?

Esto es solo una pequeña parte de lo que publico.

Lo mejorcito está en mi newsletter… ¿Nos vemos dentro?

Envío un nuevo correo cada semana con consejos sobre copy, SEO, contenidos e historias varias. Y te das de baja cuando te dé la gana. 

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *