Com escriure textos de venda efectius gràcies a la investigació del client ideal
06/21/2022
Saltar-te la investigació del client ideal és una gran temptació, però com més temps hi dediquis, més efectius seran els teus textos.

Saltar-te la investigació del client ideal és una graaaan temptació.

Total, escriure aquella pàgina de vendes no pot portar més de dues hores, oi?

Error!

Per la meva experiència com a copy, com més temps he dedicat a la investigació, millor ha fluït el text… I, a més, ha sigut més efectiu.

A què em refereixo com a efectiu?

  • Doncs que realment parla del problema del teu client.
  • El lector es queda enganxat fins al final.
  • I soluciones tots els dubtes que pugui tenir a la mateixa carta de venda.

Però,  com ho pots aconseguir això?

La resposta és clara: a través de la investigació del teu client ideal.

Què és el client ideal (o buyer persona, o avatar, o com li vulguis dir)

La investigació és la clau, d’acord. Però en què t’has de fixar?

Doncs, sobretot, en qui és el teu client ideal.

El client ideal és una persona imaginària que compleix tots els requisits del públic a qui pots ajudar.

Imaginària, sí. 

Tanmateix, està basada en una investigació profunda sobre les inquietuds de les persones a les quals ens dirigim.

Inclús té nom, cognoms i una fotografia per representar-la millor.

Crear-la no és cap pèrdua de temps, perquè, a l’hora d’escriure els textos, poder imaginar-te exactament a aquesta persona t’ajudarà a fer-los més personals i empàtics.

Si et costa pensar en una persona imaginària, també pots escriure per a algú que coneguis i compleixi gran part dels requisits.

Però… En què t’has de fixar per crear el client ideal?

Quan estudiava publicitat o treballava en màrqueting, era molt típic fixar-se en dades demogràfiques com: 

  • La seva edat.
  • La zona on viu.
  • El seu poder econòmic.
  • La seva rutina.

Tanmateix, en escriure els textos de venda, en parlar DIRECTAMENT amb aquesta persona, necessites conèixer mooolts més assumptes.

Aquests són els principals punts que investigo:

  • Motivacions i desitjos de la persona: què espera aconseguir en el futur? Quin és el seu objectiu final?
  • Pors i preocupacions: què és el que més li preocupa? Què vol evitar sigui com sigui?
  • Objeccions i obstacles: què el frena de comprar? Què es pregunta?
  • Canals: on passa el temps? Quines són les seves xarxes socials preferides?

Com pots veure, quan investiguem per escriure copy ens centrem en les EMOCIONS i en les METES dels nostres clients.

El propòsit? Empatitzar amb els seus desitjos i les seves pors, per escriure un text que els ajudi a fer “clic” (tant mentalment, com a la cistella de la compra). 

En altres paraules, localitzar un insight potent que els porti a l’acció.

Com investigar al teu client ideal

Ara ja saps què cal mirar, però on pots trobar aquesta informació?

Com he comentat, el client ideal no s’inventa, sinó que està basat en la investigació.

I creu-me que aquesta investigació pot passar de dos a deu hores en un tancar i obrir d’ulls.

La bona notícia és que si ho fas pel teu propi negoci, aquesta investigació t’ajudarà a enfocar tots els teus missatges de venda.

En fi, posem fil a l’agulla!

La majoria de copywriters tenim dues maneres principals d’investigar: 

  • La investigació interna.
  • I la investigació externa.

En què consisteix cada una?

Investigació interna

La investigació interna és el primer pas del procés.

Molts cops tenim gran part de la informació que necessitem, però és necessari rebuscar-la i ordenar-la.

El meu procés és el següent, però també el pots replicar en el teu negoci:

  • Enquesta personalitzada on pregunto tots els ets i uts de l’empresa.
  • Fer una entrevista de 45 minuts o una hora amb el client, perquè m’expliqui de veu tooota la informació.
  • Si veig que és necessari, fer una entrevista amb un dels clients per saber com va ser la seva experiència.
  • Revisar totes les enquestes de feedback i testimonials (on se solen trobar idees espectaculars).

De fet, en parlar directament amb els teus clients, pots arribar a descobrir la idea clau que estaves buscant i que et servirà per estructurar tot el teu copy.

Val la pena dedicar-hi el temps!

I t’ajudarà a tenir la seguretat que necessites per escriure un copy que funcioni.

Investigació externa

Un cop tens una bona base documentada sobre la teva marca i producte, toca fixar-se al cent per cent en el client.

És molt probable que ja tinguis una idea força clara de com serà el client, però com a bons investigadors caldrà contrastar la informació. 

Com ho pots fer?

  • Mira als fòrums d’Internet, et sorprendrà la quantitat de problemes que explica la gent.
  • També et pots fixar en les ressenyes d’Amazon, sobretot si hi ha llibres relacionats en la teva temàtica.
  • A les xarxes socials, com YouTube o Instagram, també hi podràs trobar mooolta informació (sobretot als comentaris de la competència).
  • Escolta entrevistes de persones que tinguin el problema que soluciones (a vegades no és fàcil trobar-ho).
  • Fixa’t què diu la teva competència i quines idees clau té (però no copiïs!).
  • Una altra font de dades molt interessant són les enquestes i estadístiques públiques que, per exemple, pots aconseguir a l’INE.

Un cop hagis seguit tots aquests passos, és molt probable que tinguis una allau d’informació enooorme. 

Toca organitzar-la perquè et sigui útil.

Com organitzar la teva investigació

Si al teu dia a dia abraces el caos i el desordre (com em passa a mi), el més probable és que acabis amb una carpeta a l’ordinador amb desenes de captures de pantalla, anotacions, idees…

I és que quan acabo el procés d’investigació, em trobo en aquesta situació:

A l’hora d’ordenar la teva investigació, la meva recomanació és que ho divideixis en tres apartats molts clars: 

  • Informació sobre l’empresa: quina és la seva activitat, objectius, to de marca.
  • Informació sobre el client: què li preocupa, què vol assolir.
  • Informació sobre el producte o servei: quin és el procés de contractació, què inclou, quins són els seus beneficis.

En cada apartat, intenta extraure les idees clau com a conclusió, per tal de tenir una visió clara dels punts que caldrà escriure en els teus textos de venda.

De fet, quan entrego el meu copy ho acompanyo amb el copydeck, un document amb les principals conclusions, que em permet posar en relleu la importància de la investigació.

Perquè no… Escriure copy no (només) és escriure “bonic”!

Com et pots imaginar, ens passem mil i una hores investigant.

Per què contractar a un copywriter per a la investigació

Genial, ja saps com enfocar la teva investigació i com treure el màxim suc per escriure textos de venda efectius!

Però potser en llegir aquest article has pensat “ni de conya em poso a fer tot això”.

En aquest cas, és probable que t’interessi contractar a un copywriter professional!

Aquest tipus de perfil, no només t’ajudarà a crear textos de venda efectius, gràcies a la investigació.

També et farà un examen exhaustiu del teu client ideal, que inclús et pot ajudar a l’hora de crear altres missatges de venda (per Instagram o per a la teva newsletter, per exemple).

Aquests són els avantatges de comptar amb un copy per a la teva investigació:

  • Té ulls nous del teu sector i pot aportar idees fresques.
  • El qüestionari inicial i l’entrevista t’ajudaran a profunditzar en el teu negoci.
  • Gràcies a la seva experiència, pot detectar més idees clau per als textos.
  • I, per descomptat, et pots despreocupar d’aquesta part del negoci per centrar-te en allò que t’encanta.

No et saltis la investigació!

Tal com hem vist, la investigació és un dels punts més importants a l’hora d’escriure els teus textos. No te la saltis!

Estàs començant a aplicar copy en el teu negoci? En aquest cas, et recomano el meu quadern d’exercicis gratuït on t’explico els principis bàsics del copywriting.

I si tens qualsevol dubte, estaré encantada de contestar-te a través del meu Instagram.

Gràcies per arribar fins aquí, una forta abraçada!

Rosa.

De mi blog a tu bandeja de entrada

Te aviso cuando publico algo nuevo y te entretengo con más consejos e historietas. What else?

Soy Rosa, enchantée

Me llamo Rosa Cools y soy SEO copywriter. ¿Conoces el término? Significa que escribo para gustar tanto a Google, como a los visitantes de tu web, blog o emails.

Especialmente, trabajo con psicólogos, médicos, pedagogos… Para ayudarles a captar más pacientes y alumnos.

¿Sobre qué quieres aprender hoy?

 ¿Te ha gustado?

Esto es solo una pequeña parte de lo que publico.

Lo mejorcito está en mi newsletter… ¿Nos vemos dentro?

Envío un nuevo correo cada semana con consejos sobre copy, SEO, contenidos e historias varias. Y te das de baja cuando te dé la gana. 

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *