Select Page
Identitat verbal: com diferenciar-te de la teva competència a través del to de la teva marca
Rosa Cools

Que estem arribant a límits insospitats amb la saturació publicitària, no és cap secret. Estem farts de veure anuncis, no només al metro, sinó també fent scroll a les nostres xarxes socials.

Com podem evitar sonar exactament igual al nostre competidor? Tant a l’offline, com a l’online, la solució és la mateixa: cal treballar la identitat verbal per marcar el to i la personalitat de la teva marca.

Què és la identitat verbal?

És habitual, sobretot a les petites i mitjanes empreses, treballar amb l’ajuda d’un professional una identitat visual impecable. Un logotip minimalista, la pàgina web amb els acabats perfectes… Però quan arriba l’hora d’escriure els textos del web, posaria la mà al foc que al 90% dels casos és el propietari del negoci qui els escriu. I, a més, ho fa sense pensar en l’objectiu del web i amb una falta total de coherència amb la imatge tan ben treballada que té la seva marca.

La identitat verbal s’encarrega justament de mantenir la coherència en la manera d’expressar-se a la marca en tots els canals on es troba. No només en els textos del web, sinó a les xarxes socials, als correus, als anuncis… En altres paraules, són els fonaments de la identitat de la teva marca.

Ser gran o petit no és una excusa per no aplicar-ho. Les petites empreses ho necessiten per construir una personalitat única que les ajudin a diferenciar. I tenir una identitat verbal per a les grans marques, és essencial perquè tot l’equip s’expressi d’una manera similar i no es creï cap dissonància a la ment del consumidor.

Tot i no tenir un impacte directe a les vendes, ja que es treballa més el branding, a llarg termini és important tenir-la en compte per arrelar-te en el record dels teus possibles clients. I en el cas que treballis una marca personal, encara és més essencial definir-la, ja que patir incoherències pot ser la manera més ràpida de perdre la confiança amb els teus clients.

Beneficis de treballar la identitat verbal de la teva marca des del primer moment

Si estàs decidit a apostar pel teu negoci, pot ser una bona idea crear un manual d’identitat verbal per tenir-lo com a referència:

  • Estrenaràs per la porta gran la teva marca, ja que mostraràs una gran diferenciació davant la teva competència.
  • Transmetràs coherència, professionalitat i confiança des del primer moment.
  • A la llarga, connectaràs més fàcilment amb el teu públic objectiu perquè et coneixeran millor.

Com crear la teva identitat verbal de marca

Per trobar la identitat verbal que t’acompanyarà al llarg d’anys i panys, hi ha d’haver una base fonamental que només es pot aconseguir d’una manera: investigant, investigant i investigant.

Analitza la teva competència

Si et vols diferenciar de la competència, el primer pas és saber com comunica. La majoria dels teus competidors aposta per un to formal, o pel contrari per un to humorístic? Què els hi funciona millor? Analitza amb atenció com es comunica, per jugar les cartes a favor teu.

Identifica com vols que et percebin

A l’hora de marcar el teu to de marca, pensa en com vols que et percebin, i què t’escau segons la teva personalitat. Ets una persona alegre? O els teus companys et perceben com una persona elegant? Potencia el millor de tu, sobretot si entres al camp amb una marca personal.

Pensa en el teu públic objectiu

Troba el to i l’equilibri, tenint en compte el teu client ideal. Per exemple, si ets una botiga de joguines infantils, desperta il·lusió, però allunya’t d’una manera de parlar formal i seriosa. O al contrari, destaca dins del teu sector per ser una mica més canalla. En tot cas, tingues en compte quin és el teu públic objectiu i, idealment, construeix el teu buyer persona al detall.

Posa-ho tot per escrit

Un cop has fet aquesta feina, és molt fàcil deixar-la al calaix. Evita-ho a tot preu: encara que sembli excessiu, construeix un petit manual per saber com comunicar. No cal que sigui llarg, però sí que ha de ser específic. Quines paraules i expressions utilitzes? Vols utilitzar anglicisme? Si més endavant amplies el teu equip, podran tenir una referència per poder saber com seguir comunicant-se amb els teus clients.

Aplica-ho a totes les teves comunicacions

Ara que ja has definit l’estil i el to de la teva marca, aprofita-ho. La teva identitat verbal ha de ser la teva brúixola a l’hora de crear qualsevol comunicació per a la teva marca. Des d’una publicació a les xarxes socials, fins a l’última newsletter, mantingues la coherència en tot moment.

I recorda: a l’hora de perfilar el teu to i estil de marca, has de tenir en compte quin és el teu públic (que coincideix amb la primera pregunta que t’has de fer a l’hora de vendre els teus serveis). Pensa en quines són aquelles paraules o expressions que repeteixes amb freqüència, i marca un to amb el qual et sentis còmode.

Crea una marca consistent i diferent de la resta

En la saturació publicitària actual, tenir un bon producte no és suficient: cal saber-lo comunicar. I a més, diferencia-lo. Sobretot en els sectors més competitius, com el de la formació digital o el de la salut, val la pena fer un pas extra per aprofundir en com vols que els altres percebin la teva marca, i així començar a construir una identitat consistent que t’acabarà beneficiant a la llarga.

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *