Com convertir-te en SEO copywriter? La meva experiència i formació
02/01/2022
Vols ser copywriter? T'explico quina ha estat la meva formació i el camí que he pres per arribar a ser una SEO copywriter.

Vols ser copywriter? Potser encara no tens un negoci i fantasieges amb la idea de convertir-te en copy o SEO. Renoi també va començar com un somni, per això vull explicar-te avui quin ha estat el meu camí fins a convertir-me en SEO copywriter.

Parlant amb altres companys copys, m’he adonat que la majoria dels meus camarades surten de carreres molt diverses: alguns van estudiar dret, altres venen d’enginyeria i tants d’altres no van anar a la universitat. També és veritat que hi ha una secció important que provenen del món de la traducció i del periodisme. I d’on he sortit jo? Del lloc menys especial que et puguis imaginar: de la carrera de Publicitat i Relacions Públiques.

I és que la meva trajectòria com a copy és de manual. Ja a l’institut sabia que m’agradaven les lletres, la creativitat i, gràcies a les classes d’art, la publicitat. Des de petita, la meva part preferida quan miràvem la televisió eren els anuncis, i ja perdia el cap quan veia un product placement ben fet. M’agradi o no, sempre he tingut un feeling especial amb la publicitat. Gairebé puc dir que estava escrit que acabaria treballant de copy (encara que ni sabés que existia aquesta professió).

El meu pas per la universitat

Com t’explicava, jo vaig cursar Publicitat i Relacions Públiques… Encara que ho vaig fer gairebé per casualitat. Estava dividida entre Comunicació Audiovisual i Psicologia. Però veient que a la publicitat totes dues s’unien, vaig decidir apostar per aquest camí (i així també vaig tenir l’opció de quedar-me més a prop del meu poble).

No diré que en quatre anys no vaig aprendre res, però si el teu objectiu és ser copy… Gairebé que pots saltar-te aquesta part. La universitat em va portar moltes experiències i vivències que hagués estat impossible viure-les altrament, com un Erasmus a Holanda o conèixer els meus millors amics.

La part de publicitat també em va ajudar a començar a assentar les bases del màrqueting i a entrenar la creativitat per crear campanyes en mitjans tradicionals (televisió, ràdio, diaris). Tot i això, la part online, la que a mi més em cridava l’atenció gairebé ni es tocava. Per sort, tenia un bloc sobre literatura fantàstica que em va ajudar a fer els meus primers passos a CSS, analítica web i SEO. En aquella època, podia passar-me un finde sencer mentre escrivia un article que valgués la pena. I, durant la setmana, devorava llibres de fantasia i ciència-ficció que em cridaven l’atenció i intentava sobreviure a les classes.

On vaig aprendre les bases del copywriting

En tornar del meu Erasmus, on vaig cursar administració d’empreses i vaig descobrir que això de tenir una empresa no era tan avorrit com semblava, volia començar a treballar en una agència de publicitat tant sí com no.

Vaig decidir apostar-ho tot per entrar a una petita agència de publicitat que em tenia enamorada. Vaig crear la meva primera pàgina de vendes amb el meu currículum (sense saber què era una pàgina de vendes), i per la meva sorpresa em van agafar: vaig entrar com a copywriter júnior. Això no obstant, allà no és on vaig aprendre més copy.

Al cap d’uns mesos vaig decidir seguir el meu amor per les lletres i vaig començar un curs especialitzat en edició de llibres. De nou sorpresa, vaig tenir la sort que m’agafessin en pràctiques en una de les editorials més grans del món. Triar els continguts, donar-los forma, treballar el seu posicionament al mercat… Allò sí que em cridava!

Però el que m’agradava més era la meva feina principal: escriure contraportades que cridessin l’atenció, connectessin amb el lector i els convencés que aquest llibre era per a ell. Vull pensar que aquesta va ser la primera vegada que vaig començar a escriure copy de resposta directa, malgrat que en aquell moment encara no ho sabés.

El meu primer amor amb el màrqueting digital: el SEO

Tot i això, les pràctiques es van acabar i vaig decidir sortir de Barcelona per potes. Tot el que tenia de bo la feina, se l’emportava la ciutat (sóc molt de camp). I diguem que a les comarques, en un moment en què el teletreball encara no era la norma, voler treballar en una editorial era una bogeria.

Així que vaig decidir tornar als meus orígens i vaig començar a formar-me en màrqueting digital. Vaig reconnectar amb aquesta blogger de 18 anys que escrivia ressenyes dels seus llibres preferits i em vaig enamorar bojament del posicionament SEO. A més, vaig fer una formació en què una de les docents em va convidar a unir-me al seu equip, en una consultoria de màrqueting digital.

Encara que en aquest moment no ho sabés, em va donar l’oportunitat d’aprendre grans professionals d’analítica, publicitat digital, embuts de conversió, email marketing, etc. Vaig entrar amb un paper de Frankenstein i vaig poder absorbir el coneixement de totes les àrees. La meva especialitat va ser el SEO, perquè sóc una mica friqui tant en l’àmbit tècnic, com del màrqueting. Aprenia programació HTML i CSS de sis a set del matí per poder seguir les novetats SEO, i les bases per posicionar una pàgina web a Google.

Per si també t’interessa seguir aquest camí, crec recordar que els meus primers passos van ser amb les formacions gratuïtes de Google Actívate i amb un curs de la Fundació Uned de Posicionament web.

No obstant això, la meva mestra més gran va ser l’experiència de treballar amb diferents clients i seguir les newsletters dels meus referents preferits, fet que et recomano sigui quina sigui la teva especialitat. Els meus referents en SEO van ser Alyeda Solís, Fernando Macià, Tom Critchlow, Semrush, Rock Content, MJ Chacón, Webpositer i d’altres. Tot i que vaig començar a seguir-lo una mica més tard, també em resulten molt interessant la newsletter de Dean Romero i els vídeo-anàlisi de Josep Deulofeu.

La formació que m’ha permès viure del copy

A mesura que anava llegint i treballant en SEO, hi havia una cosa que em removia per dins. Una frase que de ben segur hauràs escoltat centenars de vegades:

“El contingut és el rei.”

I estava d’acord: per molt que treballéssim el posicionament web dels clients, si els textos que hi havia escrits no estaven ben treballats, era un esforç fet debades. Així va ser com vaig decidir començar a buscar més informació sobre el copywriting i… Em va captivar.

Vaig començar a veure un munt de vídeos i a llegir articles de tota mena sobre el tema: Maïder Tomasena, Javi Pastor, Carmel Beltrán, Alex Cattoni… Cada vegada m’agradava més, i veia que faltava un perfil així al panorama de màrqueting digital de la meva província. Així que vaig decidir apostar per mi i em vaig continuar formant. Potser (és el més probable) em deixi alguna formació al tinter, però les primeres que vaig prendre van ser:

  • El ABC del copywriting de Maïder Tomasena.
  • Els cursos de copywriting de la membresia de Joan Boluda.
  • Copywriting para página de ventas de Javi Pastor.
  • Email Attack de Mila Coco.

Aquestes formacions, combinades amb el meu coneixement previ de màrqueting digital, em van permetre aprofundir molt més en el copy. A més, vull posar èmfasi que avui dia hi ha un munt de contingut gratuït a Internet molt, molt valuós, del qual pots aprendre les bases. Una altra font important de coneixement van ser els llibres, dels quals faré un article més endavant (pots subscriure’t al meu newsletter per assabentar-te de quan ho faci).

Però, sens dubte, la formació que em va ajudar a sentir-me segura per dir “ara sí, ja sóc copywriter” va ser justament “Soy Copywriter” de Javi Pastor, que tot i ser un tiquet força elevat, va superar totes les meves expectatives. Allà vaig poder aprendre les bases, tenir el suport d’un tutor que corregia les meves pràctiques i conèixer una comunitat impressionant d’altres copys.

També vaig tenir l’oportunitat de practicar amb clients reals, dos dels quals vaig aconseguir “guanyar” les pràctiques proposades en gestió de continguts. Això significa que el client tria la teva proposta, fet que em va ajudar a agafar encara més confiança en el futur que començava a traçar.

Si estàs interessat en formar-te amb l’equip d’en Javi, et pots inscriure a través d’aquest enllaç d’afiliació. No t’ho recomano per poder guanyar X percentatge, sinó perquè a mi em va canviar de manera brutal la meva relació amb el copy. Va passar de ser una cosa amb què somniar a la meva feina full-time.

La meva millor mestra: la pràctica

No obstant això, la meva millor mestra no és cap formació, cap curs, cap llibre. Com a la majoria d’arts, la meva millor mestra ha estat la pràctica.

La cosa va així: si vols aprendre a patinar, has de patinar. Si vols aprendre a tocar la guitarra, agafa la teva punyetera guitarra. I si vols aprendre a escriure, obre un document en blanc i comença a teclejar.

Avui dia sé que encara em queden un munt de coses per aprendre, però poso el focus a gaudir del camí i compartir-lo amb els que m’acompanyen. Per això, si t’interessa saber més sobre copwriting, t’invito a unir-te al meu newsletter, on comparteixo experiències, consells pràctics i materials exclusius amb els meus subscriptors.

Espero que hagis gaudit de la meva història i, si vols ser copywritier, que t’ajudi a inspirar-te per perseguir la teva meta. I si no vols ser copy, però t’interessa seguir aprofundit en aquesta especialitat per assolir les teves metes, també t’invito a descarregar-te el meu ebook gratuït “4 millores que pots aplicar avui mateix als continguts del teu negoci digital”.

Una forta abraçada, Rosa.

De mi blog a tu bandeja de entrada

Te aviso cuando publico algo nuevo y te entretengo con más consejos e historietas. What else?

Soy Rosa, enchantée

Me llamo Rosa Cools y soy SEO copywriter. ¿Conoces el término? Significa que escribo para gustar tanto a Google, como a los visitantes de tu web, blog o emails.

Especialmente, trabajo con psicólogos, médicos, pedagogos… Para ayudarles a captar más pacientes y alumnos.

¿Sobre qué quieres aprender hoy?

 ¿Te ha gustado?

Esto es solo una pequeña parte de lo que publico.

Lo mejorcito está en mi newsletter… ¿Nos vemos dentro?

Envío un nuevo correo cada semana con consejos sobre copy, SEO, contenidos e historias varias. Y te das de baja cuando te dé la gana. 

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *