Select Page
4 passos que segueixo com a copywriter per escriure els textos de la teva marca (i que tu també pots utilitzar)
Rosa Cools

Estic segura que t’has posat davant d’un Word en blanc, esperant que t’arribi la inspiració per escriure la teva nova pàgina web, la teva seqüència d’emails o qualsevol text de la teva marca.

Saps que, com a negoci digital, has d’aprofitar totes les oportunitats que se’t presenten per poder connectar amb els teus possibles clients. I els textos de la teva marca són una manera ideal per començar a fer-ho.

Però a l’hora de la veritat…

És temptador dedicar poc temps a crear els textos, pensant que les muses t’arribaran d’un moment a un altre… Quan, en realitat, el que realment ajudarà que el teu client passi a l’acció, és treballant els textos amb una intenció, un objectiu i una metodologia concreta. 

Quant de temps has dedicat a crear els textos del teu web? Perquè te’n facis una idea, quan creo els textos d’una pàgina web completa pels meus clients, necessito, de mitjana unes 40h.

Sí, 40 hores.

O més.

Però el gran “secret” és que d’aquestes 40 hores… Me’n passo més de la meitat investigant què li interessa al teu client ideal.

En aquest article t’explico quins són els 4 passos que segueixo com a copywriter per escriure textos que connectin i, no cal dir-ho, que tinguin resultats.

Pas 1: investiga més que en Conan Edogawa 

Potser et sorprèn que el primer pas no sigui crear l’estructura base de la pàgina o començar a teclejar com si no hi hagués un demà. Però és que el copywriting no es basa a escriure… Es basa a investigar.

Aquesta és la fase en què, sense dubte, més temps hi dedico.

I si pel que sigui per un client no dedico prou temps a investigar, acabo dedicant el triple d’hores a escriure. 

En altres paraules: investigar tu has de.

Tot i que es mereix un article de blog complet, et resumeixo en poques paraules què és el que hauries de tenir en compte: 

  • Definir molt bé el teu missatge de marca.
  • Buscar els punts de dolor, les objeccions, els principals beneficis i què és el que més valora el teu públic. 
  • Conèixer tots els detalls del producte o servei que vols vendre.
  • Altres consideracions com és el to que utilitzes, si vols posicionar alguna paraula clau en concret, etc.

I com pots trobar tota aquesta informació? Hi ha desenes de maneres per extreure informació. 

Tot i que  també es mereix tot un altre article de blog, et comparteixo algunes de les meves maneres preferides: entrevistant als teus clients, fent una enquesta a la teva llista de correu, stalkejant a Instagram i Facebook, analitzant les cerques del Google Search Console…

Investigar pot ser un forat de conill del qual et costi sortir, perquè és difícil calibrar quan és suficient.

De mitjana, quan investigo puc arribar a recopilar entre 30 i 40 pàgines d’informació, que després haig de desgranar i organitzar per tenir clar quins són els punts que hauré de tenir en compte a l’hora d’escriure els textos de la marca.

Per això, si comences a investigar i a investigar… No t’ho agafis com una feina de més per escriure els teus textos, sinó com un exercici per conèixer realment quin és el client que busques. 

No només t’ajudarà a escriure la teva pàgina web, sinó a mantenir la teva comunicació coherent.

Pas 2: perfila l’estructura del web 

Un cop tens la investigació feta (i que es pugui comparar amb Els pilars de la terra), toca passar al següent pas: decidir com serà l’estructura del teu web.

Si no saps ni per on començar, et recomano que comencis buscant algunes fórmules de copywriting (ben aviat en parlarem al blog). Perquè te’n facis una idea, la majoria d’estructures es basen en: 

  1. Cridar l’atenció del teu públic objectiu amb el seu problema principal.
  2. “Agitar” encara més aquest problema. És a dir, fer-li entendre que és molt important que el solucioni avui mateix.
  3. Presentar la solució al problema (el teu servei). 
  4. Ho pots acompanyar amb testimonials, logotips dels teus clients, etc.
  5. I, sobretot, demanar al teu client que es llenci a l’acció.

Aquests passos que he descrit es corresponen a la fórmula PASTOR, tot i que n’hi ha un munt més!

Personalment, no sóc gaire fan de seguir “plantilles”, però si és el primer cop que escrius de manera persuasiva, estic segura que et podrà ajudar! Tots hem començat per aquí (inclús els copywriters).

Pas 3: escriu amb l’ajuda dels desencadenants mentals

Ara sí: el tercer pas és posar les mans al teclat i començar a escriure. Ja amb la investigació feta i l’estructura decidida, escriure els textos de la teva marca gairebé serà un joc d’emplenar buits. 

Aquesta és una de les parts més creatives, ja que les webs més originals i fantàstiques, a part de respondre les necessitats dels seus clients, també tenen un element extra: la gran idea.

La gran idea és una vèrtebra que guiarà tot el contingut del web i que la farà més memorable per al teu públic. 

Relaxa’t, explora i escriu! 

Però a l’hora d’escriure, no t’oblidis dels desencadenants mentals. Si no n’has sentit a parlar mai, t’ho defineixo ràpidament: són elements psicològics i tècniques persuasives que pots aplicar als textos per fer que el client passi a l’acció. 

Alguns exemples de desencadenants serien: enfocar el text cap a un enemic comú, crear sentiment de simpatia o dir que queden poques unitats per incitar l’escassetat. N’hi ha més de vint, i aviat també en parlaré en un article del blog 🙂 

Per cert, un últim consell: no tinguis por a fer pàgines llargues. Molts cops tenim la sensació que la gent no llegirà o s’avorrirà… 

Però t’asseguro que una persona que està disposada a pagar-te es llegirà de pe a pa de la teva pàgina de vendes. Utilitza tot el que has après d’ella durant la investigació, per posar-ho als textos de la teva marca i acabar de convèncer-la.

Pas 4: revisa com un editor de taula

Investigació tancada, text escrit… “Publicar!”

Ep, para el carro. 

Abans de publicar el text, necessites fer el quart i últim pas, un dels més importants: has de revisar i editar el text.

El més normal és que a la primera versió hagis tret a raig tot el que havies de dir. I, sobretot si no tens l’hàbit d’escriure, hi haurà un munt de frases que sobraran. 

Aquesta és una de les meves parts preferides, ja que em retorna als temps que treballava a l’editorial. De fet, sóc tan dràstica que acostumo a eliminar la meitat d’un text per mirar de deixar-lo rodó.

Així que ara et toca a tu fer d’editor: imprimeix el text, agafa retolador vermell… I ja pots començar a guixar i a escriure. 

I no tinguis pressa, agafa-t’ho com l’Òscar Wilde: “pel matí vaig posar una coma i per la tarda la vaig tornar a treure.”

En altres paraules, no tinguis por a reescriure i a separar la palla del gra.

Quan es tarda a fer tot aquest procés? 

La quantitat de temps que hi has d’invertir dependrà de la teva rapidesa, de la teva experiència escrivint i, sobretot, de la paciència que tinguis.

A l’inici d’aquest article ja t’he fet un petit spoiler: per a una pàgina web “senzilla” puc arribar a estar-hi 40h, repartides entre quatre i sis setmanes… I jo sóc copy, per tant hi estic força avesada! 

Et pot semblar molt de temps, però si vols uns textos que realment parlin per tu i t’ajudin a connectar amb el públic que estàs buscant… En la meva opinió, aquestes 40h estaran molt ben invertides.

I si no tens temps, sempre pots contactar amb mi perquè t’ajudi amb els textos de la teva marca 😉

Sigui com sigui, recorda que en el copywriting el més important NO és la creativitat, sinó ser una persona organitzada, i que t’agradi arribar al fons de la teva investigació.

Molta sort amb els teus textos, i que la inspiració et trobi treballant! 

Rosa.

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *